Hvordan undgår jeg svamp i mine hortensia-stiklinger?

Jeg har et spørgsmål vedrørende formering af hortensia. Jeg har forsøgt at formerer den ved, at klippe friske urteagtige skud af den jeg har i haven, fjernet alle blade på nær ét, som jeg har klippet over på tværs for at undgå for stor fordampning, hvorefter jeg har satte dem i et glas, hvor de har slået rødder. Jeg har derefter plantet dem i noget »så og priklejord« hvor de egentlig vokser udemærket – men, der er mange der er gået til pga. svamp.

Denne svamp ligner en blanding mellem meldug og kalkaflejringer, der begynder ved rodhalsen og går op og dækker knopper og bunden af det ene blad, der var der fra starten. Hvad kan det være for en svamp, og hvordan bekæmper jeg den?

P.S. Jeg ved at der findes et stof hvormed man kan styre farven på blomsterne. Hvad hedder dette stof?

Med venlig hilsen
John Rømer, marts 2003

Svar

Det er et problem, der ofte ses ved stiklingeformering, når vandmængden i jorden er lidt i overkanten og jorden for fugtig. I mange tilfælde ses det også ved brug af almindelig pottemuld. De resterende planter skal snart udplantes, men næste gang kan du forebygge fugt i jordoverfladen ved at lægge akvariegrus eller sand i et tyndt lag over plantejorden, især om rodhalsen, der således holdes mere tør. Tilløb til svamp på de planter der endnu er sunde kan forebygges på sammen måde, ligesom det øverste jordlag evt. fjernes og udskiftes. Pas på med overvanding.

Bekæmpelse af svampen sker primært gennem forebyggelse. Direkte svampeinfektion svækker planten og giver den en dårlig start, så det anbefales at forsøge igen med nye stiklinger. Evt sprøjtning med forstøver med en stærk the af malurt, timian eller kamille vil muligvis kunne hæmme svampen lidt, men du skal regne med, at hele rodklumpen er inficeret af mycelium.

»Stoffet« du hentyder til i forbindelse med blomsterfarven kan være svovlsur ammonium eller anden surbundsgødning, der benyttes til surbundsplanter. Farveskiftet er udelukkende knyttet til jordens syre-base-balance. På sur jord med pH-værdi under 5, vil blomsterne være blå, mens højere pH-værdi giver røde blomster. Dette kan reguleres gennem kalkning eller tilførsel af surbundsgødning.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan undgår jeg svamp i mine hortensia-stiklinger?