Hvornår skal nye stiklinger af lavendel beskæres?

Hvordan passer jeg bedst mine lavendler? Jeg har lavet nye stiklinger, som er vokset godt, men skal de nu klippes helt ned eller kun det øverste med de visne blomster?

Med venlig hilsen
Ingelise Irmgarn, august 2012

Svar

Lavendel kan beskæres på to tidspunkter: om efteråret (august–september) eller om foråret (april). Den første metode har til hensigt at fremkalde en sen efterblomstring, mens den sidste sigter mod at forme og forynge busken.

Når talen er om stiklinger med nydannet rodsystem, bør beskæring vente til foråret – også fordi en del af planterne sikkert vil gå til i vinterens løb.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår skal nye stiklinger af lavendel beskæres?