Er blodrød storkenæb stedsegrøn?

Jeg vil gerne vide, om blodrød storkenæb er stedsegrøn, og hvis ikke, visner den helt ned om vinteren?

Med venlig hilsen
Mie, oktober 2012

Svar

Blodrød storkenæb med efterårsfarver.

Blodrød storkenæb med farverige efterårsblade sidst i november Foto: Karna Maj

Blodrød storkenæb er hverken stedsegrøn eller vintergrøn (bevarer bladene til foråret, hvor de er stattes med nye). Bladene får ofte smukke gule og røde farver, inden de visner helt væk først i december. Og blodrød storkenæb skyder igen ret sent i foråret.

Hvis du gerne vil have stauder med grønne blade om vinteren, så kan du finde inspiration i artiklen Planter til en smuk vinterhave, hvor der er plantelister med stedsegrønne og vintergrønne planter til haven.

Blodrød storkenæb og stinkende nyserod

Her kan man se de sidste rester af blodrød storkenæb yderst til højre. De flotte grønne planter er stinkende nyserod, som i øvrigt er en af de første blomstrende planter i det tidlige forår – den har grønne blomster. Billedet er fra først i december Foto: Karna Maj

Blodrød storkenæb i blomst

Blodrød storkenæb skal man vælge for den overdådige blomstring i juni – resten af året er den ikke noget særligt, og den visner ned om vinteren. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er blodrød storkenæb stedsegrøn?