Hvorfor mislykkes vinteropbevaring af Agapantus?

Jeg har for længst taget de krukker ind i frostfrihed, som Agapanthus står så flot i om sommeren; men de visner helt ned. Hvad er det jeg gør forkert? De er købt i maj, for sidste år frøs de væk for mig. Tidligere havde jeg held med vinter opbevaringen. Jeg ved ikke, hvad der gav det held. Det er jo en dyr plante at købe hvert år.

Med venlig hilsen
Inge Hauch, november 2012

Svar

Der er ved at være enighed om, at der er flere arter, underarter og sorter i handlen under navnet skærmlilje, Agapanthus africanus. Det betyder, at man den ene gang får sig en hårdfør plante, som er helt eller næsten stedsegrøn, mens man næste gang får en sårbar én, som fryser ned.

Derfor bør man købe sine skærmliljer i det tidlige forår (marts), hvor man kan se ved selvsyn, om de har klaret vinteren. Pas dog på med de meget trivelige og smukke planter, som er importeret fra Nederlandene eller et andet, mere sydligt dyrkningssted, og efterspørg i stedet planter, som har overvintret i plantehandlen siden det foregående efterår.

Læs flere svar om overvintring af skærmliljer

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor mislykkes vinteropbevaring af Agapantus?