Hvor tidligt kan man plante roser ud?

Jeg har købt 2 pottede roser (der er blomster på). Hvornår kan jeg plante dem ud?

Med venlig hilsen
Mikael, Lyngby, marts 2003

Svar

Sålænge der er endnu er nattefrost vil rosernes skud være følsomme for kulden. Men omkring 1. maj og derefter, når de øvrige roser i haverne er beskået, kan du afhærde planterne og udplante. Er der på dét tidspunkt risiko for sen nattefrost, kan du afskærme med en avis eller plast, der ikke rører ved løvet. Indtil da, er det en god idé at plante over i en lidt større potte, hvis roserne endnu står i den, de er købt i. Her er ikke meget plads til rødderne.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvor tidligt kan man plante roser ud?