Hvilke farver kan forglemmigej have?

Jeg kan forstå, at forglemmigej blomsten findes mest i lyseblå. Men så vidt jeg har forstået, er den sommetider også at finde i farverne hvid og rosa? Kan dette passe?

Med venlig hilsen
Michelle Mikkelsen, april 2013

Svar

Du har ret i, at forglemmigej som regel er lyseblå, men farven kan variere meget fra nærmest kaffekandeblå til en helt lys babylyseblå, ja næsten hvid. Man kan også se forglemmigej, hvor knopper og nyudsprungne blomster nærmest er lyserøde, mens de ældre er lyseblå.

Der findes flere arter af forglemmigej, men det er især alpeforglemmigej, Myosotis alpestris, og skovforglemmigej (kaldes også haveforglemmigej), Myosotis sylvatica, vi dyrker i haven. Begge arter kan man finde sorter af i både blå og lyserøde nuancer samt hvid.

Du spørger om de hvide og lyserøde – de er lige så smukke som de lyseblå – se bare et par eksempler her:

En lyserød sort: Myosotis sylvatica ‘Rosylva’ – se foto

En hvid sort: Myosotis sylvatica Snowsylva – se foto

Man kan også købe rene sorter eller en pose frø med blandede farver og nuancer.

Den hvide er meget flot plantet som bunddække i store bede med tulipaner. Nedenfor et billede med lyseblå bunddække

tulipanbed med forglemmigej

Et flot tulipanbed med en lyseblå bund af forglemmigej. Landbohøjskolens Have i 2005. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke farver kan forglemmigej have?