Kan jeg kombinere en rosenbue med efeu?

Jeg har sat en rosenbue, som jeg gerne ville have var pæn om vinteren også. Er det muligt at plante efeu og slyngroser (New Dawn) sammen? Eller vil efeu over tid dræbe roserne? Andre forslag til en stedsegrøn rosenbue?

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
Malene Hedlund, juni 2013

Svar

Efeu egner sig fint til hegn og mure, men knap så godt til f.eks. rosenbuer. Det skyldes at efeu klatrer ved hjælp af hæfteskiver. Hvis rosenbuen er af træ, vil efeuen kunne klatre op ad stolperne, men hvis den er af metal, er der ikke meget at hæfte sig på. Så må efeuen bindes op lige som klatreroserne.

Hvis man planter efeu sammen med klatreroser, skal man flere gange om året se efter om efeuen er ved at kvæle roserne, og i så fald beskære den noget.

Et alternativ til efeu er stedsegrøn kaprifolie, Lonicera henryi. Vælg evt. sorten ‘Copper Beauty’. Kaprifolier er slyngplanter, så de kan selv finde vej op ad rosenbuen. De bør udtyndes hvert forår, og også med dem bør man holde øje med, om de er ved at kvæle roserne. Blomsterne på stedsegrøn kaprifolie er ikke særlig iøjnefaldende.

Både efeu og stedsegrøn kaprifolie trives bedst, hvor der ikke er fuld sol hele dagen.

Plant gerne to klatreroser ved hver side af rosenbuen, med mindre at den er meget lille. Plant derudover evt. en efeu eller stedsegrøn kaprifolie ved hver side, men vent gerne et par år, så roserne når at komme godt igang. Husk at rosernes podested skal 7–10 cm under jordoverfladen

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg kombinere en rosenbue med efeu?