Hvorfor får min Sundaville gule blade?

Jeg har en Sundaville plante, som har fået en masse gule blade. Er det fordi den har fået for meget vand eller får for meget sol? Den står i sol hele eftermiddagen og er også ude under åben himmel, så den får jo regn på sig. Det er en plante, som har overvintret i et par år nu, så skal den måske have noget nyt jord?

Med venlig hilsen
Lars Skytte, juni 2013

Svar

Jeg begynder med din sidste oplysning om, at du har haft den i flere år. Sundaville må ikke forkæles med masser af næring og store potter med masser af jord, da det vil få den til at sætte masser af blade og vokse kraftigt, men sætte få blomster. Men hvis du slet ikke har plantet den om eller givet den en lidt større potte, så tror jeg, at det er det, du skal forsøge. Brug kompost eller en pottejord. Du kan også prøve at vande den med lidt flydende gødning i vandingsvandet – det giver den hurtigste virkning, hvis det er næringsmangel. Du kan så senere plante den om i en større potte.

Det meget våde vejr kan også være skyld i de gule blade, hvis jorden er meget fugtig og kompakt – her vil en omplantning også hjælpe. Det har ikke været så varmt, at den ikke har kunnet tåle placeringen i eftermiddagssolen. Jeg har et nyindkøbt eksemplar stående i solen midt på dagen, og den trives fint. Jeg har givet den en lidt større potte med kompostjord i.

Læs andre svar om Sundaville

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor får min Sundaville gule blade?