Hvilken plante er »ukrudtet« i rosenbedet?

Jeg har fundet denne plante blandt roserne i et tæt bunddække. Frøkapslerne er trekantede og åbner sig i 3 spidser. Virker lidt »violagtig«. Kender desværre ikke farven på blomsterne. Regner med det er en ukrudtsplante, og i så fald hvad er navnet?

På forhånd tak for jeres svar.

violer

De violagtige planter. Foto: Margrethe Kristiansen

Med venlig hilsen
Margrethe Kristiansen, august 2013

Svar

De viste planter er violer. Først når man ser blomsterne, kan det afgøres med sikkerhed, om det er martsviol eller skovviol, der er tale om.

Det er haveejeren, der alene kan afgøre, om planterne skal betragtes som ukrudt. Det skal dog nævnes, at de danner underjordiske udløbere, og at frøene har et fedtholdigt vedhæng, som gør det tiltalende for myrer at sprede dem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilken plante er »ukrudtet« i rosenbedet?