Hvad hedder planten med de blåviolette trompetblomster?

Kan I fortælle mig, hvad denne plante hedder, og hvordan jeg skal opbevare den her i vinter.

Den smukke plante med de blåviolette trompetblomster. Foto: Irene Petersen

Med venlig hilsen
Irene Petersen, oktober 2013

Svar

Jeg kendte heller ikke den smukke plante, men heldigvis kunne vores ekspert Dorte Nissen hjælpe. Hun har forsøgt at introducere den som prydplante i 80’erne, men uden held. Og hun oplyser følgende:

Det er en busk, og den hedder Iochroma cyaneum og stammer fra det nordvestlige Sydamerika, Columbia. Den ikke noget dansk navn. Den tilhører Solanaceae, og slægten består af 16 sorter. Den tilhører zone 9 mht. til vinterhårdførhed.

Zone 9 er middelhavsklima og længst mod nord finder man zone 9 i det sydvestlige England, hvor der vokser palmer. I zone 9 kan den vokse på friland som flerårig busk. I

I koldere klima er det en udplantningplante. I Danmark har vi zone 7–8, og her er vintrene alt for kolde til, at den kan overleve på friland. Med de strenge vintre, vi har haft de seneste år, vil den antagelig også gå til slået ind i et koldt drivhus og beskyttet med fiberdug. Laurbær og rosmarin har ikke overlevet de seneste vintre i kolde drivhuse.

Hvis du har en frostfri udestue vil du kunne sætte den her et lyst sted (den er stedsegrøn). Den tåler ikke udtørring, men skal holdes let fugtig vinteren igennem. Den skal ikke gødes i vinterperioden. Den kan beskæres, men først til foråret. Den kan blive op til 1,8 m høj.

Det skal lige med, at hele planten er giftig ved indtagelse, og berøring kan give udslæt og allergiske reaktioner. Det er på linje med Engletrompet, som er i samme familie.

Der findes mange sorter med blomster fra lyserød over rødlige, violette til blå nuancer. Søg på Iochroma cyaneum på Google og se fotos.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder planten med de blåviolette trompetblomster?