Hvordan vinterdækker jeg stauderne mod frost?

Hej, kan I hjælpe mig med at fortælle mig, hvordan jeg vinterdækker mine højbede med stauder.

Jeg har 4 bede, der er formet som trekanter, der er 140 cm på hver led og 36 cm høje. Jeg har her i oktober plantet bl.a. staudesalvie, bjergmynte, alunrod, purpursolhat, og høstanemone, der alle blomstrer nu.

Hvornår skal jeg dække planterne til, og hvad gør jeg med de planter, som rager 1 m op i luften, og de andre er 70, 40 og 30 cm. Det er ikke så nemt at dække dem til, når de er høje.

Og hvornår skal jeg dække dem til? Skal jeg allerede gøre det inden natten mellem fredag og lørdag, hvor de måske lover -2° om natten? Eller hvornår? Hvor mange minusgrader kan de klare, før jeg dækker dem til med fiberdug og gran ovenpå? Er det forresten den rigtige måde at dække til?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Marianne, oktober 2013

Svar

Du kan slappe helt af, for hvis dine stauder alle er lige så hårdføre som dem, du nævner, så skal du slet ikke gøre noget som helst. Lad blot stauderne stå med hele toppen. Det er smukt i sig selv – og endnu kønnere, når de er dækket af rim. Desuden bidrager det til, at der samler sig visne blade og sne omkring stauderne, og det holder på jordens varme. Først til foråret (måske tidligt i april, men hvem ved?) skal du klippe staudetoppene af ca. 5 cm over jorden.

Hvis du nu måske også har nogle sarte stauder, vil den bedste dækning være at lægge granris ind mellem stauderne, gerne så tæt, at jorden kan holdes skygget hele tiden. Har du ikke adgang til granris, kan halvt omsat kompost, visne blade eller halm gøre samme gavn. Men dæk kun de allermest sarte, for beskyttelsen er også et godt og sikkert skjul for mus og mosegrise, som æder af planterne.

Se hvordan man dækker med grangrene i artiklen Beskyt sarte planter med grangrene.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan vinterdækker jeg stauderne mod frost?