Hvad hedder den lille blomst på kirkegårdsdiget?

Vedbend torskemund

Her kan man se dens størrelse i forhold til en hånd. Foto: Vibeke Guldberg Madsen

På kirkegårdsdiget ved Mariager kirke findes en lille blomst som bunddække og breder sig til nabohaven. Blomsten er lille og lyslilla, de grønne blade er femtakkede. Jeg har ikke kunnet finde den i mine florabøger eller på nettet. Kan I hjælpe mig?

Med venlig hilsen
Vibeke Guldberg Madsen, maj 2014

Svar

Planten er vedbend-torskemund, Cymbalaria muralis. Den vokser på steder med halvskygge og trives fint på et stendige, hvis der ikke er fuld sol. Den har relativt lange ranker og breder sig ret kraftigt. Men den er også nem at fjerne, hvor man ikke ønsker den.

Vedbendbladet torskemund vokser her i fuger i en lodret mur. Foto: Lene Palmer

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder den lille blomst på kirkegårdsdiget?