Hvad hedder blomsten med de foldede blade?

Den høje plante med plisserede blade og en meget høj blomsterstængel. Foto: Michael Bøge Melchiorsen

Vi har denne blomst i haven. Men ved ikke hvad det er for en.

Har spurgt venner og familie, men uden held.

Med venlig hilsen
Michael Bøge Melchiorsen, august 2014

Svar

Planten er sort foldblad, Veratrum nigrum, og det er en meget fin solitærplante. Der er to beslægtede arter: hvid foldblad, Veratrum album, og grøn foldblad, Veratrum viride. Det er ret åbenlyst, hvorfor planten har fået navnet Foldblad.

Den foretrækker god næringsrig jord, fugtig, men veldrænet.

Planten har måske sået sig selv. I kan evt. høste frø og så dem lige efter høst, eller måske selvsår den. Planten kan ikke lide at blive delt og flyttet. Den danner udløbere. Og kan blive til en stor bestand – se billedet nedenfor.

Foldblad er også smuk i efteråret med de mørke karakteristiske frøstande. Fotograferet i Økologiens Have i Odder. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder blomsten med de foldede blade?