Hvilken type grus bør man anvende til et stenbed?

Hvilken type grus bør man anvende til at anlægge et stenbed?

Med venlig hilsen
Steffen Gormsen, september 2014

Svar

Spørgsmålet kan egentlig ikke besvares sådan, som det er stillet.

Sagen er den, at man først må besvare spørgsmålet: »Hvilket stenbed, skal der være?«. Først når man ved, om bedet skal være f.eks. kalkpræget, surt eller skovbundsagtigt, kan man beslutte sig for den grusblanding, der skal lægges ud mellem stenene.

Det fælles for alle typer stenbede (ud over stenene) er dog, at det nødvendigvis må være meget veldrænet, så bunden må bygges op med slangedræn, som er dækket af 15–25 cm filtergrus. Først når dette er på plads kan man lægge stenene ud, og først derefter kan man skabe de lommer mellem stenene, som skal rumme den eller de rigtige grusblandinger.

For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, så må svaret bygge på en viden om forskellige jordblandinger, som er tilpasset de ønskede planter i bedet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilken type grus bør man anvende til et stenbed?