Hvad hedder den lilla blomst i krukkerne?

Fjerblomst

En smuk lilla blomst Foto: Jens Højgaard

På en dejlig ferie fornylig på Bornholm så jeg denne blomst i rigtig mange krukker ved forretninger o.lign. Forespurgte flere steder, men ingen vidste blomstens navn. Bladene er lidt »buxbomagtige«.

Kan nogen hjælpe hermed?

fjerblomst

Bladene er lidt buksbomagtige. Foto: Jens Højgaard

Med venlig hilsen
Jens Højgaard, september 2014

Svar

Planten hedder fjerblomst, Scaevola aemula. Det er en enårig sommerblomst, der tåler at blive udplantet, så snart nattefrosten er ovre.

Den stammer fra Sydaustralien, så det er nok afgørende, at man tør stole på vejret, før man sætter den ud i det frie.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder den lilla blomst i krukkerne?