Hvilket bunddække skal jeg vælge?

Jeg har en meget lille have/gårdhave, hvor jeg har en masse krukker med bær, krydder urter, roser og kattehaler. Min have er omkranset af en bøgehæk, og derudover har jeg et staudebed på ca. 1 × 5 m. I staudebedet har jeg plantet to forskellige kattehaler (rosa og violet), en sommerfuglebusk (violet), 2 duehoveder og en klematis (violet). Jeg savner bare det frodige/hyggelige look (a la Claus Dalby).

Hvad gør jeg – skal der noget bunddække til? Noget der vokser langs jorden ved bøgehækken? Jeg skal måske lige tilføje, at jeg er meget fokuseret på farverne for ikke at gøre den lille have rodet. Håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Lene, november 2014

Svar

Bunddække vil helt sikkert gøre staudebedet mere frodigt at se på. Jeg vil foreslå blodrød storkenæb: Geranium sanguineum. Den fås i mange rosa og rødlilla nuancer, samt hvid. Vælg en sort, der bliver 15–20 cm høj. Feks. den nye sort ‘Light Dilys’, som er rosalilla.

Geranium sanguineum blomstrer længe. De kan med fordel klippes tilbage til 7–10 cm højde en gang i juli, når blomstringen aftager. Så sætter de snart nye blomster og blade. Hvis man er på ferie i juli, klippes de tilbage lige inden ferien. Vand bedet efter tilbageklipningen, hvis jorden er tør.

Geranium sanguineum får i øvrigt røde høstfarver på mange af bladene, hvis de står i sol. Så hvis dit staudebed får sol, vil det blive meget mere interessant at se på i efteråret. Min egen ‘Light Dilys’ plante, som jeg plantede i april i år, har ingen høstfarver i år i hvert fald. Til gengæld blomstrer den stadig lidt midt i december 2014, efter et meget mildt og vådt efterår. Andre af mine Geranium sanguineum har noget høstfarve i år.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilket bunddække skal jeg vælge?