Kan latyrus vokse i et blomsterbed uden opbinding?

Er der nogle der har erfaring med at plante Lathyrus som bundække i staudebed?

Jeg er klar over, at de helst skal bindes op, men har ikke rigtig mulighed for dette

Med venlig hilsen
Linda Bering, februar 2015

Svar

Jeg har ikke prøvet at plante latyrus som bunddække i et staudebed – og latyrus kan man ikke kalde en bunddækkende plante, da den med sin lange ranglede vækst overhovedet ikke dækker bunden.

Men jeg har mange gange haft latyrus i et blomsterbed, som ikke er blevet bundet op, men har bredt sig vandret hen over bedet. Det kan være smukt i et romantisk blomsterbed, hvor planterne vokser lidt på egne betingelser.

Men der findes lave lathyrussorter, som nok er mere velegnede i staudebede, hvor der ikke bindes op. De bliver dog ca. en halv meter høje – jeg har brugt dem i krukker.

lave lathyrus?

Jeg tror, at den røde latyrus på billedet her er en lav sort, men er ikke helt sikker. Der er en utrolig smuk udsigt fra denne have, som hører til Langø Bådelaug, hvor jeg er medlem og med til at passe haven. Foto: Karna Maj

staudelatyrus

Her er et billede mere fra haven ovenfor. Her er det en staudelathyrus, som vokser vandret i blomsterbedet – vi kan ikke binde den op, da den så tager udsigten over indsejlingen til Nakskov Fjord. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan latyrus vokse i et blomsterbed uden opbinding?