Hvordan skal vi beskære vores Pink Fairy roser?

Vi har en del Pink Fairy roser i vores have, og for hvert år bliver grenene længere og længere. Vi beskærer dem hvert forår, men henover sommeren tynger blomsterne nu så meget på grenene, at de simpelthen falder sammen.

Kan man holde dem forholdsvis små og pæne ved fx at beskære dem løbende henover sommeren – eller er der andre alternativer, som ville have denne effekt?

Med venlig hilsen
Charlotte Christiansen, marts 2015

Svar

Pink Fairy roser og andre bunddækkeroser har godt af en udtynding af grenene en gang imellem. Jeg tror at problemet med dine roser, er at der ikke er nok plads til blade og blomster længere, så grenene tynges og presses ud, når blade og blomster springer ud.

Fjern derfor de ældste grene ved jordoverfladen med nogle års mellemrum, samtidig med beskæringen i april. Det sikrer også en god fornyelse af rosen med nye skud nedefra.

Hvert år i april beskæres roserne ved at skære grenene ned til halv længde.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan skal vi beskære vores Pink Fairy roser?