Hvordan skal jeg beskære en stor flot prydgræs?

Jeg har købt et rækkehus med en stor dejlig terrasse.

Der står en stor flot prydsgræs, den ligner en pampasgræs, og alligevel ikke. Skal den skæres ned, og hvornår og hvormeget.

Havesandør

Den store flotte prydgræs – hvordan skal den beskæres? Foto: Elo Falk

Med venlig hilsen
Elo Falk, april 2015

Svar

Prydgræsser skæres helt ned, eller ned til de grønne spirer, sidst i marts eller først i april. Så der skal klippes nu.

Det er ikke et pampasgræs du har. Ud fra billedet, gætter jeg på, at dit græs er et havesandrør, Calamagrostis acutiflora. Der er flere mulige sorter, men den fine facon efter vinter sandsynliggør, at det er sorten ‘Overdam’, som får hvidstribede blade.

Havesandrør skyder tidligt om foråret og bør derfor klippes ned i marts. De er hårdføre og tørketålende græsser til sol eller halvskygge. Væksten er næsten søjleformet og sjældent særligt køn om vinteren, fordi aksene knækker og hele planten får et rodet udseende, hvis den da ikke bryder helt sammen. Undtagelsen er sorten ‘Overdam’.

De er også fine i krukker, ligesom de trives fint i regnvandsbede, hvor der skiftevis er fugtigt og tørt. Alt i alt et meget kønt og anvendeligt græs, så tillykke med det!

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan skal jeg beskære en stor flot prydgræs?