Hvad kan jeg dyrke på en sommerhusgrund ud til havet?

Vi har lige købt et fritidshus med en grund på 6.600 kvm helt ned til vandet. Det er jo meget grund især når det er sommerhus, så vi vil gerne dyrke noget at jorden som vildt med blomster osv. som ikke skal passes. Har i nogen ideer om hvad vi skal dyrke.

Med venlig hilsen
Mia Svalgaard, april 2002

Svar

I svaret går jeg ud fra, at grunden ikke er skygget af en eller anden bevoksning. De fleste mennesker synes godt om en bevoksning, som efterligner vores overdrev. Det vil sige: græs- og blomsterflader med spredte klumper af buske og enkelte træer.

På jorden er der vel sagtens allerede en bevoksning, som kan gøre det besværligt at starte en bund af blomstrende urter. Men lav omlægningen i etaper, hvor en passende del af stykket bliver pløjet/harvet/fræset, så jorden er bar. Frø til den blomstrende eng kan købes hos firmaer, som handler med havefrø. Undgå de blandinger, som indeholder græsfrø, og foretræk dem med flest muligt af de flerårige blomsterplanter.

Til buskadserne kan man foreslå følgende:

Nærmest vandet er det Havtorn (Sandtorn), Sølvblad, Bukketorn, Klitrose og Rynket Rose. Længere inde kan det være Ene, Skov-Fyr, Vinter-Eg, Hunde-Rose, Æble-Rose, Hvidtjørn, Slåen, Kvalkved, Vrietorn og Benved. Disse hjemmehørende buske kan eventuelt suppleres eller erstattes med Sargents Æble, Sort Surbær, Aks-Bærmispel, Udspærret Dværgmispel, Fuji-Kirsebær og Weichsel.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad kan jeg dyrke på en sommerhusgrund ud til havet?