Er det ukrudt eller storkenæb?

liden storkenæb

En sød lille plante med fine små blomster. Foto: Poul Markus Skovsborg

Jeg er ved at forårsluge et plantebælte, der står mellem vejen og græsplænen. Jeg er stødt på en plante, der vokser gladeligt, den minder om storkenæb, men jeg tror ikke, den er det. Den er fyldt med mariehøns, så jeg nænner ikke at fjerne den.

Spørgsmålet er: vil den invadere hele plantebæltet, eller vil den blot fungere som en slags bunddække. Hvad hedder planten? Er det ukrudt?

liden storkenæb

Planten står nærmest som bunddække, og der er en masse mariehøns i planterne. Foto: Poul Markus Skovsborg

Med venlig hilsen
Poul Markus Skovsborg, maj 2015

Svar

Planten hedder liden storkenæb og er ganske yndig, så det er en storkenæb, men fra naturen. Jeg har den også i min have, hvor den får lov til at vokse i det område, hvor jeg har kompostbunker, og hvor naturen er sluppet lidt løs. Ukrudt er de planter, som du ikke ønsker at have i din have. Mange slipper naturens planter ind i haven og får et fint resultat ud af det.

Det er jo et valg, om man vil have et hakket areal eller bunddække. Bunddækket giver masser af muligheder for liv i modsætning til det hakkede areal. Det er det, du oplever med, at det vrimler med mariehøns i området med liden storkenæb.

Det hakkede areal fylder naturen hurtigt igen med nye fremspirende ukrudtsplanter, for bar jord er unaturligt. Så det kræver meget arbejde at holde rent. Derfor kan det være en god ide at etablere et bunddække på arealet, og så må du overveje, om der skal holdes en smal sti hakket ind mod hækken, hvis du ikke vil have bunddækket til at vokse ind i hækken. Violer kan faktisk være ganske fine under en hæk. Der er rigtig mange gode bunddækkeplanter – se artiklen Mosaiklandskabet – om bunddække.

Med hensyn til liden storkenæb, så er der ikke noget i vejen for, at du kan bruge den til bunddække, hvis du synes, at den er fin, og af hensyn til mariehønsene. Den er ret let at fjerne igen, da den har en lodret rod, som man kan hakke over. Det er altid vigtigt at overveje, om en vild plante, man tager ind i sin have, let kan udryddes igen. Men den selvsår selvfølgelig, så du risikerer eller er heldig (som man ser på det), at der er mange flere næste år. Og måske kan den også finde på at etablere sig i hækken – men det kan alt andet ukrudt jo også. Jeg kan se, at du er ferm med hakken og ved noget om rettidig omhu, så jeg tror, at du sagtens kan styre liden storkenæb, selv om du lader den stå som bunddække. Du lærer jo hurtigt at kende den som kimplante eller en lille plante, så du kan hakke i tide, hvis du synes, der bliver for mange, eller den kommer steder, hvor den ikke skal være. Den er lettere at bekæmpe end så meget andet ukrudt.

Og vigtigst: du giver mulighed for mere biologisk liv i din have ved at dække bar jord med planter. Men det er bedst med flere forskellige planter, som du kan læse i den anbefalede artikel. Men det her kan være en god begyndelse.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er det ukrudt eller storkenæb?