Skal sommerblomsterne hives op?

Vi har et stort bed med forskellige sommerblomster og lidt stauder. Tagetes, cosmos, frøkenhat, mammelukærme, morgenfruer osv. Vi har nu klippet alle sommerblomsterne ned. Men ikke revet rødderne op. Plantematerialet ligger direkte i bedet, tænkt som overfladekompostering, da det er tung lerjord, det trænger til jordforbedring. Men nu er spørgsmålet, skal alle planterne også trækkes op med rod. Eller vil de formulde direkte i jorden hen over efteråret/vinteren?

I bedet er også lagt en del blomsterløg, påskeliljer, tulipaner, vintergækker osv.

Med venlig hilsen
Vibeke von Essen, november 2015

Svar

Det er rigtig tænkt at klippe sommerblomsternes top i stykker og efterlade det som jorddække/jordforbedring i bedet. Måske kommer der endda nye sommerblomster ud af det for nogle af arternes vedkommende: kosmos og morgenfruer, mens de andre frø normalt går til. Vil I ikke have de fremspirende planter, er de nemme at hakke om, når de spirer frem.

Det er en god ide at efterlade rødderne i jorden, da de holder på jordstukturen, og når de formulder/spises af regnorm og andre smådyr i løbet af vinter/tidligt forår, så efterlades der hulrum i jorden. Man kan også gøre det i køkkenhaven, f.eks. med majsplanter. Evt. rodrester vil ikke genere blomsterløgene – de skal nok komme op.

Så alt i alt vil det hele være med til at lette jeres tunge lerjord.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal sommerblomsterne hives op?