Kan vi forkultivere dahlia?

Vi ville gerne vide, om vi med fordel kan starte dahlia (georginer) op i vores havestue i potter, og så senere sætte dem ud i haven?

Med venlig hilsen
Hanne og Mark Larsen, april 2002

Svar

Det første I skal undersøge, før I investerer i alt for mange dahliaer, er hvilken klimazone I bor i. På mit gamle skoleatlas var det muligt at se 4 eller 5 forskellige, med Samsø og Kalundborg som de mildeste.

Dahlia tåler absolut ingen frost og de blomstrer sidst på sæsonen. Det er problemet i en nøddeskal. Derfor er jeres foreslåede forkultivering en god ide. Dermed kan I vinde over den sene nattefrost – men den nattefrost der mange steder i landet kommer sidst i august eller september vil ødelægge de store planter, når de lige står fyldt med knopper og blomster.

Forkultivering af dahlia kan begynde et par måneder før de kan komme ud – hvis man har plads. Brug en stor potte til hver knold og plant den med nogle få centimeter af den gode jord over knolden. De første uger kan foregå i en kælder eller et fyrrum. Når spirerne viser sig, er det tid at give så meget lys som muligt. I et uopvarmet drivhus kan der lægges fiberdug over potterne, så frosten ikke tager de små skud.

Der må først plantes ud, når der ikke er fare for nattefrost. Sæt planterne dybere i jorden end i potten. Regn to måneder tilbage fra sidste nattefrost, for at finde ud af, hvornår der kan startes med udplantningen. Det nogenlunde landsdækkende sikre tidspunkt er Grundlovsdag, 5. juni.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan vi forkultivere dahlia?