Kan jeg bruge en slyngplante til et flippet formål under en bænk?

Jeg kom for skade at pege fire betonelementer ud som perfekt understøttelse af en meget gammel (50+) rektangulær betonflise til at lave en bænk. »Så kan vi plante slyngplanter i hullerne på betonelementerne og dække dem«, sagde jeg uforsigtigt.

Nu er jeg desværre blevet holdt op på det!

Jeg forestillede mig vedbend, som når de klatrer fladt op ad træerne, da jeg sagde det – men det er jo ikke sådan vedbend plejer at vokse, når den får frit løb.

Har eksperterne et godt råd, så jeg får lavet bænken uden at forårsage en katastrofe i haven?

Med venlig hilsen
Birgitte Kjøller Pedersen, april 2016

Svar

Jeg har vendt dit spørgsmål med flere andre landskabsarkitekter her på havenyt, men vi er alle enige om at planterne ikke ville få hverken lys eller vand nok i de små huller inde under bænken. Måske må du bare bide i det sure æble, og indrømme at det var en knapt så god ide.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg bruge en slyngplante til et flippet formål under en bænk?