Kan jeg lave et nyt staudebed nu?

Jeg har et kedeligt hjørne af haven: uden farver og gråt plankeværk. Jeg er gået i gang med at fjerne gamle skovjordbærplanter, luge skvalderkål væk og grave plænen op, da jeg gerne vil have et stauderbed.

Jeg er i fuld gang med at google staudere. Men er september/oktober et godt tidspunkt at etablere et nyt stauderbed, eller skal jeg vente til foråret.

Med venlig hilsen
Stine Nepper, august 2016

Svar

Et stykke jord, hvor der har stået skvalderkål, og hvor der måske stadig gemmer sig nogle stumper under og bagved plankeværket, der skal dit plantevalg være meget omhyggeligt.

Der findes stauder der kan tage kampen op og indgå i en fin alliance med skvalderkål. Uanset om der er lidt skygge eller fuld sol, så kan du plante pæoner, strudsvingebregner og store kraftigvoksende Hosta. En anden god og konkurrencestærk staude er, den ikke særligt kendte, pileurt Persicaria polymorpha, som ikke har noget dansk navn, men bliver et par meter høj, har store lysegrønne blade og store blomsterstande af masser af små hvide blomster. Den er fuld hårdfør, klarer mange jordtyper og breder sig ikke. Med en masse vintergækker, eller andre af de tidligste forårsbebudere, får du et staudebed, hvor skvalderkålen blot er en del af det.

Hvis din holdning er, at skvalderkålen ikke må have adgang til dit staudebed, vil jeg anbefale 2 sæsoner, hvor du holder al den fremspirende skvalderkål væk – helt væk. En gang om ugen skal bedet gennemgås, og alt fjernes, i perioden fra marts til december. Først foråret i 3. sæson kan du så plante dine stauder. Man kunne så fristes til at dække bedet med plastik/ukrudtsdug og så bare vente, men den strategi duer ikke, hvis skvalderkålen har fået lov til at smide frø på et tidspunkt. Frøene venter bare til du igen fjerner jorddækket og spirer så, det kan hurtigt blive til et nyt skvalderkålbed.

Har du skvalderkål bagved plankeværket, som måske står i skel til en nabo, vil kålen bare gro under hegnet og ind i dit bed. En fin evighedsmaskine, med fast lugearbejde. Er dette tilfældet, kan du stoppe skvalderkålens invasion, ved at have en 1,2–1,5 meter bred strimmel slået græsplæne langs med plankeværket. Græsset skal slås en gang om ugen fra april til november; som en almindelig velplejet græsplæne. Metoden virker selvfølgelig også langs en hæk.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg lave et nyt staudebed nu?