Må mit barnebarn spise denne frugt, eller er det ukrudt?

Vi har købt et hus hvor denne plante står, om foråret er der små hvide blomster, som så udvikler disse frugter, først grønne og senere røde.

Er dette ukrudt, en blomst vi skal beholde og er den giftig? (vi har små børnebørn).

Med venlig hilsen
Jette Marie Iversen, august 2016

Svar

Det du har fundet i haven er en plante med det danske navn fodblad, fordi bladet med lidt god vilje kan ligne en rigtig andefod. Det botaniske navn er Podophyllum hexandrum, og det er en staude som stammer fra Himalaya.

Det er faktisk en staude der egner sig glimtende til skygge, da det er en skovplante.

Det bær de udvikler, og som du spørger om, kan faktisk spises, men jeg har nu hørt fra 2 kollegaer at de efter deres mening ikke smager godt. Men prøv, for de er ikke giftige.

Læs mere om plantern her

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Må mit barnebarn spise denne frugt, eller er det ukrudt?