Kan jeg flytte mine roser i sikkerhed for dyr?

Jeg er flyttet i hus lige ud mod skoven. De tidligere ejere har haft hegn, det har vi fjernet, men det betyder at vi har besøg af hjorte. Derfor skal de roser der er flyttes op i området omkring terrassen, hvor der i forvejen står en og hjortene tilsyneladende ikke kan nå op. Kan jeg gøre det nu eller skal jeg virkelig vente til oktober? Og hvis ja, hvordan skaber jeg så de bedste chancer for at det bliver en succes?

Med venlig hilsen
Kirstine, februar 2017

Svar

Du kan fint flytte dine roser nu, normalt vil man sige at det er bedst at flytte dem i perioden fra oktober til april, altså i deres »hvileperiode«. Jeg synes skal vente med at klippe dem ned, hvis dette ikke allerede er gjort? Da frosten stadigvæk kan komme, hvilket kan medføre at roserne fryser lidt tilbage på stænglerne og så er det bedre at de ikke er klippet ned, så der er noget mere stængel de kan fryse tilbage på. Dog vil de nok stå mere beskyttet nu, hvor de skal i drivhuset og stå.

Det eneste jeg tænker der måske kan spænde lidt ben for projektet er, at det ikke er alle roser der trives i drivhuse, De kan blive »grimme« at se på, fordi de mistrives og i værste tilfælde blive ramt af sygdomme. Nu ved jeg ikke om du ved, hvilken roser det er? Man skal også tænker på at nogle typer roser fylder mere end andre, så der skal kunne være plads til dem i drivhuset.

Hvis du ikke ved, hvilken type rose det er, vil jeg bare prøve det an, hvis det ikke kan du jo prøve at finde en anden plads til dem ude igen. Dog stortrives de ikke med at blive flyttet hele tiden og igen.

Når du flytter dem er det vigtig at du okuleringsstedet ca. 10 til 15 cm. ned i jorden, da dette punkt er svageste sted på rosen. (okuleringen stedet, er den »knold« der er imellem rødderne og selve stænglerne.

Håber dette hjælper dig på rette vej til succes med dine roser.

Med venlig hilsen
Carina Bruun
Planteskolegartner, www.carinabruun.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg flytte mine roser i sikkerhed for dyr?