Hvordan får jeg kejserkrone til at spire?

Hvordan behandler jeg frø af kejserkrone for det bedste resultat, og hvor lang tid går der, før de er store nok til at kunne blomstre?

Med venlig hilsen
Hanne Christensen, april 2002

Svar

Det er altid klogt at holde sig tæt op ad naturen. Det kan man også gøre, når det drejer sig om at eksperimentere med frø af forskellige haveplanter. I dette tilfælde skal frøene høstes lige før, de er helt modne, ellers mister du dem, men så skal de til gengæld sås hurtigt efter. Frøbedet skal være løsnet i dybden, og overfladen skal være rettet godt af, så frøene kommer til at ligge i nogenlunde samme plan. Husk at sørge for, at dæklaget over frøene er ca. 2 × frøenes tykkelse.

Hvor lang tid der går, før de blomstrer? Tja, det afhænger af vækstbetingelserne. Med rigeligt sol, ikke for meget vintervæde og en veldrænet og kalkrig jord kan frøene blive til blomstrende planter på 3–4 år, men der kan sagtens gå betydeligt længere tid.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får jeg kejserkrone til at spire?