Hvilke klatreplanter egner sig til at dække en høj husfacade?

Min mand og jeg købte et pudset betonhus for ca. 3 måneder siden. Nu er facaden blæst af nogle steder, så vi vil dække det med nogle klatreplanter. Husfacaden er ca. 6 meter høj og vender mod vest. Kan det lade sig gøre og hvis ja, hvilken plante er da bedst at bruge?

På forhånd tusind tak.

Med venlig hilsen
Sanne Iversen, juni 2003

Svar

Klatreplanter beskytter muren og isolerer mod ekstreme temperaturudsving, forudsat at fuger og murværk er intakte og uden revner. Desuden holdes soklen mere tør på grund af vandforbruget. Så dét er en god idé at plante. De fleste planter vil dog få brug for noget at klatre op ad. Det kan være i form af espalier eller metaltråde, der er fastgjort til murværket.

Hvis I ikke vil opsætte noget, begrænses valget til selvhæftende planter:

  • Finrankende vildvin, Parthenocissus quinqefolia var. engelmannii.
  • Vedbend, Hedera helix
  • Klatrehortensia, Hydrangea anomala ssp petiolaris (vedbend og vildvin skal klippes med tiden i højden).
  • Rådhusvin, Parthenocissus tricuspidata.
  • Benved, Euonymus fortune. Hæfter selv men bliver ikke mere end 3 meter høj.

Hvilken der er bedst beror på smag. Tobakspibeplante, Aristolochia macrophylla, akebie, Akebia quinata, klatrehortensie, kamæleonbusk (lyserøde spraglede blade), klematis og kaprifol bliver ikke så kraftige i højden og vil egne sig. Arkitektens trøst, Fallopia baldschuanica bør nok også klippes med tiden. De sidstnævnte skal dog alle have noget at klatre på.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke klatreplanter egner sig til at dække en høj husfacade?