Hvorfor blomstrer vores engletrompet ikke i sommermånederne?

Hvorfor blomstrer vores engletrompet ikke i sommermånederne? Den overvintrede i vores redskabsrum ved ca. 10 grader på et bord foran et lille vindue. Den blev skåret ned tidlig forår, hvor den da stod med 1 enkelt stor blomst (den gren blev så ikke skåret tilbage) og kun ganske få blade. Hele sommeren har den vokset meget, dog uden at blomstre. Men nu her i september måned er der kommet en del små blomsterknopper. Hvordan skal den behandles/overvintres og beskæres for at blomstre i sommertiden? Jeg mener jeg engang har læst, den skal overvintre uden lys (evt. sort sæk over) – kan det passe?

Med venlig hilsen
Anette Buhl, september 2003

Svar

Hej Anette

Du overvintrer faktisk allerede din engletrompet så godt, som man overhovedet kan.

Der kan være to grunde til, at din engletrompet danner knopper så sent på året. Det kan enten skyldes et vedvarende angreb af insekter eller også kan det skyldes forkert beskæring.

I år har der været usædvanlig mange bladtæger på spil. Bladtæger er små, centimeter lange og flade, grønne biller, der lever af plantesaft. De er nattelevende, men man kan også møde dem i sene aftentimer eller tidligt om morgenen. Da de kun suger på nye plantedele, så bemærker man dem sjældent, før det er for sent. De suger simpelthen al saften ud af stilken på blomsterknopperne og det er derfor, at de falder af. Der er ikke meget man kan gøre ved et sådan angreb. Det drejer sig om flyvende insekter, der enten letter eller også lynhurtigt kravler i skjul, når de mærker, at nogen nærmer sig. Noget som man kunne prøve er, at finde ud af, hvilke planter bladtægerne bedre kan lide og så plante rigeligt af dem et andet sted i haven. Jeg ville ønske, at jeg vidste, hvilke planter det så var, men der må jeg blive dig svar skyldig.

Der er mange måder at beskære en engletrompet på. Hvis du ønsker tidlig blomstring, så er den bedste måde kun at beskærer toppen af de blomstrende grene. Det er sådan med engletrompeter, at de både gennemgår en vækstfase og en blomstringsfase. I vækstfasen danner engletrompeten den lige stamme, der som regel også bærer store blade, mens den i blomstringsfasen forgrener sig, sætter knopper og blomstre. Når din engletrompet går fra vækstfasen og over i blomstringsfasen, så kan du kende det på, at den lige stamme deler sig i to næsten lige store grene, der får planten til at ligne bogstavet Y.

I bunden af Y’et dannes den første blomsterknop og hvis planten ikke senere beskæres, så vil den på samme måde som et æbletræ fortsætte med at blomstre og vil aldrig mere skulle vende tilbage til vækstfasen.

Omvendt, hvis engletrompeten beskæres under dette Y, så må den igen gennemgå hele vækstfasen, inden den atter kan blomstre. Derfor, hvis du altid beskærer engletrompeten over Y’et – og gerne et pænt stykke længere oppe – så vil du opleve, hvordan den hurtigere danner knopper i forsommeren og kommer langt tidligere i blomst.

Jeg håber, at du kunne bruge svaret, men ellers er du hjerteligt velkommen til at skrive igen.

Med venlig hilsen
Tonny Surrow-Hansen
Brugmansia Danmark

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor blomstrer vores engletrompet ikke i sommermånederne?