Hvornår kan jeg flytte mine lavendler?

Jeg har lavendler, som er ca. 10 år gamle. Jeg vil gerne flytte dem til et andet sted i haven. Hvornår kan de flyttes og er der specielle ting omkring flytningen, som jeg skal være opmærksom på?

Med venlig hilsen
anne damgaard, oktober 2003

Svar

Der er som regel ikke problemer med at flytte lavendel, men det er for sent her i midt oktober, hvis du skal være sikker på overlevelse. Men i maj måned kan du sagtens grave den op. Husk at få så meget rod med som muligt, når du flytter den. Selv om lavendel er tørketålende, er det meget vigtigt at vande den godt efter flytningen. Vand straks når du flytter den, og derefter skal den have godt med vand den første måneds tid. Når du vander, skal det være så jorden er mættet med vand. Der kan så efterhånden gå længere og længere tid mellem vandingerne. Husk at plante lavendel i en gennemtrængelig jord på et varmt sted.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår kan jeg flytte mine lavendler?