Hvordan beskærer jeg to gamle clematis?

Jeg har lige købet hus og have. I haven står 2 clematiser. De ser ud til at være meget gamle. Der er sikkert mange døde skud. Jeg ved ikke hvordan jeg skal klippe eller skærer i dem, skal jeg gøre noget i år? Nogen har sagt jeg bare skal klippe alt af 30 cm over jorden, men så får jeg vel kun få skud? Jeg kender ikke arterne.

Håber i kan hjælpe!

Med venlig hilsen
Vivi West, oktober 2001

Svar

Det enkleste er at klippe de to planter med en hæksaks. Grenværket er så indviklet, at det bliver uoverkommeligt at lave en udtynding. Når planten springer ud, kan man skelne, hvad der er dødt, og hvad der er levende, og først da kan man – hvis man vil ofre tiden på det – få fjernet alt det døde.

Den anden mulighed er at skære planterne ned til jorden. 30 cm er lidt for meget, synes jeg. Problemet er ikke, at der ikke kommer skud nedefra, for det gør der. Det værste er, at de nye skud gror meget hurtigt og bliver temmeligt skrøbelige. Derfor er det afgørende:

  • Sørg for skygge på de tilbageblevne stabbe.
  • Hold godt øje med planterne og få bundet de nye skud til noget, de kan støtte sig til.
  • Hold planten vel forsynet med vand gennem hele den første sæson.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan beskærer jeg to gamle clematis?