Hvordan frøformeres lyng?

Vi vil så lyng, så spørgsmålet er; hvornår sår vi lyng (hedelyng og klokkelyng)? Og er der noget vi skal være opmærksomt på?

Med venlig hilsen
Karsten Petersen, oktober 2003

Svar

Både hedelyng og klokkelyng kan sås, og det er her om efteråret der skal gang i såningen. Så mange frø, da spireprocenten ikke altid er så stor.

Så i en jordblanding med masser af sand/grus, f.eks. i en træ- eller flamingokasse. Det vigtige er, at der er hul i bunden. Frøene sås direkte ovenpå denne lette jord og trykkes til, så der er kontakt. Man kan evt. dække med en kvart centimeter sand. Kassen skal stå udenfor, og der må aldrig være blivende vand i kassen.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan frøformeres lyng?