Findes der stedsegrønne stauder?

Jeg er begynder udi staudebede, men anlagde alligevel forhåbningsfuldt sidste år et bed på 30 gange 4 meter langs vores indkørsel. I løbet af sommeren kunne jeg se, at der skulle en del flytninger til, selvom jeg mente at have forberedt mig grundigt med mine havebøger – men det er vel en af glæderne ved et staudebed, at man aldrig bliver helt færdig.

I sommer så det flot ud, men her i vinterperioden, og indtil der igen kommer grøde i luften, ser det enorme staudebed kedeligt og tomt ud. Findes der stedsegrønne stauder – eller har I nogle ideer til, hvad man evt. kunne blande i staudebedet, så det var flot at se på året rundt? Jeg har hørt, at man kan få rhodondendron, der kan plantes i almindelig havejord? Staudebedet er jo stort nok til at kunne bære nogle større buske eller evt. små træer.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Trine, januar 2004

Svar

Der findes en del stauder, som kan gøre vinteren lidt mere grøn. F.eks. juleroser og nyserod, Helleborus sp., som jo også blomster medens det stadig er vinter. Der findes vintergrønne bregner som engelsød, Polypodium vulgare og hjortetunge, Phyllitis scolopendrium og frilandsmahognibregne, Cyrtomium fortunei. Men noget af det, som virkelig kan løfte en staudehave om vinteren er græsser.

Mange græsser er spændende om vinteren, ikke nødvendigvis grønne, men brune og gulbrune. Eksempler er elegante sorter af elefantgræs som Miscanthus sinensis ‘Gracillimus’. Den bliver ca. 150 cm høj med meget smalle blade, som bevæger sig i vinden. Der er også den smalbladede Miscanthus sinensis ‘Kleine Silber Spinne’.

Der kan selvfølgelig også være buske og træer i et staudebed. Mange stauder vokser i naturen under træer. Det handler altså om at finde træer og buske, som passer til den jord man har. Det er rigtigt at rhododendron ofte kan klare sig i en almindelig havejord. Kravet er, at det er en let jord, med et godt dræn og helst ikke en direkte kalkjord. Men det lykkes sjældent, at lave et flot staudebed med rhododendron. Meget ofte ligner det fremmedelementer. Derimod er det lettere med stauder i et rhododendronbed, hvor stauderne kan være med til at forbinde de mange stedsegrønne.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Findes der stedsegrønne stauder?