Hvad kan vi dække muren på en solrig terasse med?

Vi har en gammel gårdsplads med en terasse, hvor vi næsten ikke kan være, når lyset er skarpt pga. reflekser fra de hvide vægge. Derfor kunne vi godt tænke os at plante nogle klatrende planter, der kan dække væggene lidt. Terassen ligger inde i hjørnet mellem den nordlige og vestlige længe. Derfor kan der blive meget varmt på vindstille solskinsdage. Hvilke planter ville kunne »tåle mosten«?

Med venlig hilsen
Mikala Klok Jorgensen, februar 2004

Svar

I fuld sol kan I plante frilandsvin, vildvin (Parthenocissus), figen, humle, blåregn (Wisteria sinensis), træmorder (Celastrus orbiculata) eller en klatrerose. Især roserne skal have adgang til vand og god jord, så de ikke så let angribes af meldug på grund af for tørre forhold i maj og juni. Det er en fordel at plante 40–50 cm fra soklen, og så føre stammen ind mod muren. Herved sikres planten et større jordvolumen. Blåregn kan være nogle år om at påbegynde blomstring; vælg her sortsægte typer i planteskolen.

Til underbeplantning kan vælges tørketolerante arter som f.eks. lavendel ‘Hidcote Blue’, Salvia nemorosa ‘Ostfriesland’, løvefod (Alchemilla mollis) eller krydderurter som isop, timian, estragon, oregano og lignende.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad kan vi dække muren på en solrig terasse med?