Hvornår bør vedbend beskæres?

Kære Havenyt! På en mur i skel har jeg en gammel storbladet vedben, Hedera helix. Min nu afdøde mand beskar den ca. hvert tredje år, dvs. klippede den helt ind til stammen. Jeg har forgæves ledt efter vejledning i diverse bøger om, på hvilket tidspunkt denne beskæring skal foregå, med jeg mener det var i det tidlige forår
han gjorde det. Håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Else Marie Bruun, februar 2004

Svar

Der er nok ingen tvivl om, at beskæringen er sket i det tidlige forår (februar–marts), for sådan har det været god latin at gøre i rigtigt mange år. Det kan du også godt fortsætte med, for en robust plante som vedbend skal nok klare sig, men den nyeste viden slår fast, at planterne bedst tåler såring (og det er beskæring jo da) i juli og august.

For øvrigt lyder det, som om det ikke er en Hedera helix du har på muren, for når du skriver »storbladet«, tænker man nemlig på blade, som er op mod 10 cm i tværmål. Hvis det forholder sig sådan, er planten nok snarere en Hedera colchica.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår bør vedbend beskæres?