Overlever min julerose en flytning i februar?

Grundet en flytning har jeg gravet en julerose op den 22. februar, samt plantet den igen, da jeg gerne vil have glæde af den i vores nye have. Nu er mit spørgsmål; hvor store chancer har den for at klare flytningen på denne tid af året, og hvornår er det ellers det bedste tidspunkt at flytte dem på?

Med venlig hilsen
Ulrikke Bossen, februar 2004

Svar

Normalt flytter man aldrig stauder i blomst, og slet ikke midt om vinteren. Men jeg forstår jo godt, at du gerne vil have den med dig.

Julerosen trives bedst i en kalkrig humusjord. Den kan godt lide, at jorden er fugtighedsbevarende, men kan bestemt ikke klare at stå og soppe i vand. De røde juleroser er dog mindre sensible og trives i de fleste haver i almindelig havejord. Har du ikke tænkt på dette ved plantningen, kan du evt. kalke jorden og forsigtig blande lidt delvis omsat kompost ned i de øverste 5–8 cm af jorden rundt om planten, inden den begynder at danne nye rødder.

Jeg vil gætte på, at din plante overlever, men måske varer det 1–2 år, inden den igen blomstrer. Men det afhænger også af, om dens nye placering er god og jorden passer den. Måske vil det være en god ide at sætte et par grangrene op til at skærme for den værste forårssol, så udsvingene mellerm dag- og nattemperaturer ikke er så voldsomme. Det vil også nedsætte fordampningen fra bladene lidt.

Juleroser vil man normalt flytte til et nyt voksested i foråret, når blomstringen er overstået, og planten har dannet nye store blade, dvs. fra sidst i april til midt i maj. Det er også her, at man bla. kan dele planten.

Se mere herom i artiklen om juleroser.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Overlever min julerose en flytning i februar?