Hvornår og hvordan bør vi fjerne staudernes visne toppe?

På et andet spørgsmål har I svaret, at man bør vente så længe som muligt med at beskære stauderne. Jeg vil gerne høre, hvor »hårdt« stauderne skal beskæres. Jeg har et helt nyt staudebed fra sidste år, som jeg skal i gang med at beskære, og er lidt i tvivl om, hvor meget jeg skal fjerne.

Med venlig hilsen
Gitte Nielsen, februar 2004

Svar

Der er mange gode grunde til at vente så længe som muligt med at skære stauderesterne ned. Mange af dem har vinteren over en isolerende og beskyttende virkning på stauderne, bl.a. fordi der samler sig småkvise blade m.m. i dem. Frø fra staudetoppene kan være god vintermad for mange fugle. Men når foråret er ved at være her, skal toppene væk, mest af æstetiske grunde, da de fleste stauder nok skal overleve, selv om man ikke skærer dem ned. Det kan dog bestemt give et sjusket udseende, hvis man ikke får fjernet de gamle toppe.

Når de så skal væk, er det en fordel, at klippe eller evt. brække dem af så langt nede som muligt, uden at man på nogen måde kommer til at ødelægge de nye skud. Det vil sige, at der stort set ikke er stubbe når man har skåret ned.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår og hvordan bør vi fjerne staudernes visne toppe?