Hvordan får jeg succes med at så irsk klokke?

Jeg har igennem flere år forsøgt at så irsk klokke uden det bedste resultat. I år har jeg forsøgt at så indendørs, men af en pose frø, er der kun kommet 2 planter op. Hvad gør jeg forkert? Jeg er ret vild med den blomst, så jeg ville gerne i år have et stort bed med dem.

Med venlig hilsen
Søs Hansen, Holte, marts 2002

Svar

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have et stort bed med det, du kalder irsk klokke. Det er en smuk blomst til at sætte i buketter.

Det danske navn er Tragtbæger. Den kaldes også for Irlands klokke, som er en oversættelse af det engelske navn Bells of Ireland. Planten er ikke en klokkeblomst, som navnet ellers antyder, men en læbeblomst. Det latinske navn er Molucella laevis.

Tragtbæger er en såkaldt kuldekimer. Det betyder, at den spirer bedst, hvis man sår den og sætter potten i køleskabet et par uger. Så det kan du jo prøve.

Men det skulle ikke være nødvendigt. Jeg havde stor succes med at så den i mistbænk i en fint smuldrende jord omkring 1. maj sidste år og derefter plante den ud sidst i maj. Men den kan også sås direkte på blivestedet fra sidst i april og i maj.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får jeg succes med at så irsk klokke?