Kan løvemund overvintre?

Sidste år udfyldte jeg nogle huller i staudebedet med løvemund. De stod så bare visne, indtil jeg fjernede de visnede staudetoppe her i foråret. Men da jeg skulle fjerne dem, opdagede jeg, at rødderne faktisk virkede meget levende og havde godt fat i jorden. Hvordan kan det være, når planten ikke kan overleve her i Danmark?

Med venlig hilsen
Trine Petersen, maj 2002

Svar

Løvemund, Antirrhinum sp., er i Danmark mest brugt som enårig sommerblomst, men i Sydeuropa er det en staude, altså en flerårig urteagtig plante. I Sydeuropa vokser den vildt på en varm plet i en porøs jord, hvor der aldrig er blivende vand. I de danske haver dør den som regel, men har man været heldig at placere planten, så den ikke drukner om vinteren, vil den ind imellem overleve. Vil man satse på den i sin have, må den altså placeres i læ, et varmt sted og først og fremmest hvor der er godt dræn i jorden. Men man må dog ikke regne med, at den bliver helt hårdfør.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan løvemund overvintre?