Skal jeg fjerne blomsterstanden på min nyudplantede mammutblad?

Jeg har fået en sideknold af et mammutblad for 3 uger siden. Der er en kæmpe blomsterstand og tre blivende blade tilbage ud af seks. Den er vandet godt og får drop som har rejst bladene. Men skal blomsten skæres bort med et stort sår til følge eller forblive? Planten er står i læ af fiberdug for at mindske fordampning, men den kan godt hænge noget alligevel. Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen
Hanne Hansen, juni 2004

Svar

Jeg håber, at din plante stadig klarer sig. Du gør det rigtige – giver den masser af vand. Det er også det du skal sikre de næste måneder. Det kan være en god ide at skære blomsten af, så den ikke skal bruge så meget
energi på blomstring. Hvis det bliver ved med at være koldt og regner, skal du lade blomsten være i fred, da et stort sår i en meget fugtig periode kan give problemer med svamp.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal jeg fjerne blomsterstanden på min nyudplantede mammutblad?