Hvordan kan vi overvintre et kærlighedstræ?

Vi fik et såkaldt »Kærlighedstræ« i bryllupsgave i maj måned, og har haft det stående i potte på altanen lige siden.

Nu overvejer vi så om dette »træ« kan/skal:
– Plantes ud i en have (uden potte, direkte i jorden)
– Overvintre (i potten) indenfor
– Blive stående (i potten) ude på altanen vinteren over?

Vi vil gerne gøre det bedste for vores lille »barn« – skal vi sende det i »barnepleje« i mine forældres have, eller hvad skal vi gøre med det?

Med venlig hilsen
Mette Filskov Arno Mouritzsen, september 2004

Svar

Kærlighedstræ

Kærlighedstræ, Anisodontea capensis. Foto: Karna Maj

Anisodontea capensis, kaldes som oftest stuekatost, men navne som stikkelsbærsidse eller kærlighedstræ bruges også.

Det er en lille, småbladet busk med små, stokrose-lignende, lyserøde blomster. Planten, der stammer fra Sydafrika, tilhører Malvaceae, katostfamilien, og har været dyrket i Danmark siden 1838. Planten satte pris på køligheden i datidens uopvarmede stuer. Stuekatost, der blomstrer fra april til oktober, trives nemlig bedst, hvis den placeres køligt i udestuen eller udendørs fra forår til efterår, men den kan også placeres i boligen.

Det er en lyselskende plante, der skal stå lyst, gerne i direkte sol. Det er vigtigt, at planten holdes jævn fugtig fra forår til efterår, da en kraftig udtørring kan slå planten ihjel. I samme periode gødes planten regelmæssigt med halv gødningskoncentration. Planten kan formes og beskæres, som man ønsker.

Når temperaturen nærmer sig frysepunktet udendørs, skal planten tages ind og placeres i udestuen eller på en kølig, lys plads i boligen. Planten kan på dette tidspunkt skæres tilbage. I vinterperioden vandes planten mere sparsomt og holdes blot let fugtig. I det tidlige forår ompottes planten og vanding og gødningstilførsel genoptages i fuld målestok. Kan placeres udendørs igen om foråret, når temperaturen er over 5 grader C.

Held og lykke med kærligheden og kærlighedstræet!

Med venlig hilsen
Dorte K. Rhode Nissen
Biolog med speciale i botanik, Nissen Consult

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan kan vi overvintre et kærlighedstræ?