Hvornår kan frø af pragtsnerler høstes?

Det er min første sommer med pragtsnerler, og efter nogen startvanskeligheder er de kommet rigtig godt i gang. Nu kunne jeg rigtig godt tænke mig at samle frø fra dem til næste år. Men jeg er usikker på, hvordan de skal se ud, når de er klar til høst. Lige nu er frøknoppen ærtestor og grøn, og der kommer mælkehvid saft ud af den, så det er vist ikke tid endnu. Har I et godt råd, da jeg ikke kunne finde et svar i søgefunktionen!

Og så skal I ha’ rigtig mange tak for et skønt og lærerigt påfund som dette her er, og tak for altid tidsvarende haveoplysninger!

Med venlig hilsen
Rikke Seneca, september 2004

Svar

Du skal vente lidt endnu – de skal være helt lysebrune og tørre, så du lige kan nulre frøene ud. Jeg tror bestemt, at de nok skal nå at blive modne. Bare lad dem sidde foreløbig. Når de er tørre plukker du dem bare af og eftertørrer dem på en tallerken indenfor, inden du kommer dem i en papirspose til opbevaring et tørt og ikke alt for varmt sted.

Jeg har haft selvsåede planter i den plantekasse, hvor de stod sidste år. Sidste år forkultiverede jeg mine planter. I år såede jeg direkte i plantekassen først i maj, og de kom hurtigt op. I et af mine køkkenhavebede har jeg hakket flere fremspirende planter om. Hvordan de er havnet her, ved jeg ikke – måske komposten. I dag, da jeg plukkede bønner i dette bed, var der en plante med den fineste blå pragtsnerleblomst midt mellem voksbønnerne.

Pragtsnerle, frø

Pragtsnerlens frø er klar til høst. Foto: Karna Maj

Pragtsnerle, frø

Frøene nulres let ud, når frøstanden er helt tør. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår kan frø af pragtsnerler høstes?