Findes der en afart af ramsløg?

I foråret blev min have invaderet af en plante, der spredte sig med lynets hast og forpestede luften med en utrolig kraftig løglugt. Alle, jeg spurgte, mente, det var ramsløg, men de to planter ligner slet ikke hinanden. Planten blev snildt 50 cm høj, bladene var meget smalle, og blomsten mindede lidt om en liljekonval. Når jeg hev en op, dryssede der massevis af frø af. Da jeg gik i gang med at fjerne planterne, var jeg nødt til at holde mange pauser, da lugten sved så ubeskriveligt i øjnene, at jeg nærmest blev blændet. Hvad er det dog for en »styg« ting, jeg har? En afart af ramsløg?

Med venlig hilsen
Charlotte Jul Hansen, juni 2002

Svar

Det lyder som om, du har fået trekantet løg, Allium triquetrum, i haven. Har løget trekantet stængel, er der nok ingen tvivl. Det er en løgplante, som egentlig stammer fra Middelhavsområdet, hvor den vokser i fugtige skove sammen med andre skovurter. Løget er blevet spredt til England og Irland og er der ved at være et ukrudtsproblem i haver. Planten er smuk og fin med sine hængende hvide blomster, men man skal virkelig passe på, for i løbet af få år kan den dække store området i haven. Grav den op og smid den væk, og bestemt ikke på komposten for skulle en enkelt overleve, er det nok til masser af nye planter.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Findes der en afart af ramsløg?