Hvordan får jeg frø af cobaea til at spire?

Skal man behandle cobaea-frø på en eller anden måde? Mine egne planter sætter frø, de er lyse og vil ikke spire. Dem, man køber, er mørke, så jeg tænkte, de måske skulle have en behandling, før jeg satte dem. Jeg håber, I finder et svar, det er da ikke smart at skulle købe frø, når man selv har, vel?

Med venlig hilsen
Vivi Hansen, juni 2002

Svar

Cobaea scandens kaldes på dansk klokkeranke og er en kraftig slyngplante, som oprindelig kommer fra Mexico, altså fra et helt andet klima end vores. Det, der højest sandsynlig er galt med dine frø, er, at de ikke er modne og derfor ikke spiredygtige. Hvis det lykkes for dig at høste modne frø, skal de sås i drivhuset, og der skal holdes frostfrit.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får jeg frø af cobaea til at spire?