Er mine små prydjordbær giftige?

Jeg har en lille »prydjordbær« plante i haven. Den har meget små røde bær, og inden da gule blomster. Smagen er neutral, men jeg er usikker på, om den evt. er giftig?

Med venlig hilsen
F. Hansen, oktober 2004

Svar

Det er vanskeligt at vurdere, om der er tale om nedenstående plante. For at vurdere præcist, hvad det er for en plante, bør du eventuel sende et billede.

På din beskrivelse af planten kunne det tyde på, det kunne være en ‘guldjordbær’. Guldjordbærs latinske navn er Waldsteinia. Der findes to arter i handelen Waldsteinia ternata, som har trekoblede blade, samt Waldsteinia geoides, der har femlappede blade.

Guldjordbærs er en prydjordbær, der bruges som staude, i øvrigt en god bunddækker til skovbundsforhold. De bedste resultat opnås, når planterne står i halvskygge og i god muld. Planten breder sig med udløbere og har rodslående jordstængler. Bladene er tandede, de er skinnende og er delvis stedsegrønne. Guldjordbær har gule blomster, der er 1,5 cm i diameter.

Så vidt jeg er orienteret findes der ingen planter der er nært beslægtede med jordbær, som er giftige. Jordbærslægten hører til rosenfamilien, Rosaceae. Det er ikke så almindeligt at have jordbær på sin prydjordbær, Waldsteinia, men en god oplevelse.

Se billeder af guldjordbær.

Med venlig hilsen
Anne Bay Knudsen
Havearkitekt, Havearkitekt Anne Bay

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er mine små prydjordbær giftige?