Hvilke planter kan gro i sol og tørke under et udhæng?

Mit hus har et lille udhæng, der betyder, at jorden under det kun får vand, hvis det regner meget. Muren er sydvendt, så der er direkte sol på det meste af dagen. Jeg vander striben (ca. 50 cm) med dages mellemrum. Jorden er meget tør og meget sandet og dårlig og bærer præg af, at huset er bygget for kun 2 år siden. Græsset op til er gulligt. Jeg har prøvet at plante krydderurter, men der kan ikke gro noget – ikke engang kvikgræs, som jeg ellers har masser af! Hvad kan jeg gøre for at forbedre jorden? Hvad kan jeg plante, som kan tåle både den direkte sol og at tørre ud en gang imellem? Jeg har ikke noget imod af skulle vande med jævne mellemrum.

Med venlig hilsen
Pernille Heinecke, juni 2002

Svar

Det er sandelig en spændende opgave, du der giver os. Det lyder jo, som om der er ganske alvorligt meget tørt på stedet, hvad der heller ikke er sært under de betingelser, du nævner. Der er lige et par ting, som du bør have på plads, før vi begynder på planterne:

  • Når du vil vande, så vand hellere meget og forholdsvist sjældent. Og meget, det er meget, dvs. tre hele spande vand pr. kvadratmeter (her altså tre spande pr. 2 løbende meter bed). Hvis man vander i små sjatter og med korte mellemrum, så bliver kun den allerøverste del af jorden gennemvædet. Det gør, at alle planterødder samler sig dér. Og det er desværre netop det sted, hvor udtørringen kan blive allerværst. Ved at vande grundigt og sjældent (hver 14. dag f.eks.), opnår man at gennemvæde jorden i hele dyrkningslagets dybde, 30–40 cm. Så har rødderne grund til at søge nedad, mens overfladen tørrer ud, og de bliver i stand til at forsyne planterne gennem meget lange perioder.
  • De planter, der kan klare sig under disse næsten ørkenagtige forhold, er meget kalkelskende. Derfor bør man kalke sådan en jord, hvis den da ikke i forvejen er blandet grundigt med murbrokker fra byggeperioden.

Og nu til planterne: Du bør foretrække de planter, som stammer fra klimaer, hvor tørke er hverdagskost. Så plant steppeplanter som bidende stenurt, kinesisk sankthansurt og husløg, prydgræsser som blåt bjørnegræs eller fjergræs og tørketålende stauder som perlekurv, lavendel, staude-hør og fjernellike. Eventuelt kan du give bedet lidt højde med et par buske som bølgetbladet sølvblad, indigobusk eller sommerfuglebusk. Glem ikke at sætte nogle prydløg, som kan give opmuntring og farve i foråret.

Husk at vande jorden igennem på den grundige måde, allerede et døgn før du vil plante, og sørg også for at planternes rodklumper er gennemvandet, inden de bliver sat i jorden. Og sørg endelig for, at potteklumpernes overflade er dækket af bedets jord i ca. 1 cm tykkelse, så de ikke tørrer ud ligesom en væge i en lampe.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke planter kan gro i sol og tørke under et udhæng?