Er det normalt at aurikler blomstrer igen i efteråret?

Alle min aurikler, der blomstrede flot i foråret, er gået igang med en ny blomstring her midt i oktober, lige så kraftig som i foråret Så er det, jeg ville høre, om det er normalt. Jeg har nemlig ikke oplevet det før.

Med venlig hilsen
Connie Pedersen, november 2004

Svar

Jeg forstår, at du har blomstrende aurikler i haven netop nu. Det er jo ret mærkeligt, da disse primula normalt blomstrer om foråret. Men det er faktisk ret almindeligt, og det er til stor glæde, hver gang det sker. Også i min have sker det i øjeblikket. Når efteråret bliver mildt med op til 15 grader, så tror disse primula, at det er ved at blive forår. De går så igang med at vokse og blomstre. Det er især haveaurikler og haveprimula, Primula polyanthus-hybrider, som blomstrer om efteråret, når vi har et mildt efterår. Så fænomenet er ikke unormalt, men der er ingen garati for, at det sker hvert år.

Når det bliver rigtigt koldt, så vil jeg foreslå dig, at du dækker dine planter med visne blade. Det beskytter dem mod hård frost, og så vil de igen blomstre til foråret. Held og lykke med dine primula.

Med venlig hilsen
Knud Arne Møller
Formand for Dansk Primula Klub, Dansk Primula Klub

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er det normalt at aurikler blomstrer igen i efteråret?