Hvilke bunddækkeplanter kan bruges sammen med roser?

Jeg vil gerne dække jorden under roserne i et egentligt rosenbed, men er ikke sikker på, hvilke planter, der egner sig. Kan jeg bruge bispehue, eller vil den tage magten fra roserne? I et bed, som jeg har overtaget fra den tidligere ejer, er der vedbend. Vil den ikke med tiden kvæle roserne?

Med venlig hilsen
Tove Holm, januar 2005

Svar

Der er ingen planter, som er eneboere, – når man lige ser bort fra visse ørkenarter. Også roser er tilpasset et samliv med andre planter, og det gælder for alle de arter, som har været brugt i krydsningsarbejdet for at skabe de kendte rosensorter. Så grundlæggende kan man tage det som en kendsgerning, at roser både tåler og trives med andre planter mellem sig.

Når det er sagt, bør man tænke sig grundigt om, for det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilke naboer, man tvinger roserne til at leve med. Man ser ofte kombinationen roser-lavendel anbefalet, og den er netop et eksempel på, at to arter (som er smukke sammen, det skal indrømmes) ikke har de samme krav til forholdene. Roserne vil gerne have en kraftigt gødet, tung og lerholdig jord, mens lavendel helst skal have en let og mager, veldrænet sandjord. Den slags fejlanbringelser fører til, at den ene af parterne får sin vilje, mens den anden mistrives, – til skade for det samlede resultat.

Hvis man prøver at undersøge, hvilke stauder vildroserne findes sammen med, så giver det nogle muligheder, som man kan anbefale. Jeg taler her ud fra selvsyn:

  • Blå anemone, Hepatica nobilis
  • Staudehør, Linum perenne
  • Bakkejordbær, Fragaria viridis
  • Knoldet mjødurt, Filipendula vulgaris
  • Gul snerre, Galium verum
  • Blodrød storkenæb, Geranium sanguineum
  • Engsalvie, Salvia pratensis

Vedbend, eller for den sags skyld humle, er alt for krafigt voksende til, at man kan bruge dem mellem roser. Vedbend vil ganske rigtigt overvokse buskene og skygge dem ihjel.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke bunddækkeplanter kan bruges sammen med roser?