Hvordan sår man stauder med succes?

Jeg har haft svært ved at finde litteratur om frøsåning af stauder og især at finde et entydigt svar. Hver gartner sin metode. Jeg har indkøbt frø for mange penge, og de skal jo helst lykkes. Derfor sætter jeg min lid til jer.

Når man har udsat frøene for kulde vha. køleskabet og udsat dem for væde i 24 timer (iflg. Sten Porse), hvad gør man så?

Man sår naturligvis, men ved hvilken temperatur skal de spire og vokse? Skal de sættes udenfor nu? Kan de stå inde ved lav temperatur?

Med venlig hilsen
Karen, marts 2005

Svar

Der er ikke een bestemt måde at så frø af stauder på. Nogle skal såes med det samme, de er modne, fordi de ikke holder længe, f.eks. kvan, andre skal opleve en, to eller tre vintre – med mellemliggende somre – for at bryde en frøhvile, sådan med træpæoner. Derimellem er nogle, som fortrækker mørke, nogle lys, andre varme, andre igen varierende temperaturer.

De fleste gode staudefrøleverandører medsender oplysninger om såning. Jelitto i Tyskland er gode, også frøkataloget fra RHS, det engelske haveselskab, har gode anvisninger.

Hvis ikke du har disse præcise anvisninger på en art, er det bedst at dele frøportionen i to og så den ene udendørs efterår eller vinter, den anden et lunt sted i væksthus eller vindueskarm i marts/april.

Brug så-og priklejord. Dæk kun frøet med et tyndt lag bakkegrus. De fleste frø skal ligge ret øverligt. Grus forhindrer overfladen i at blive grøn af alger. Spiretiden er for det meste noget længere end for grønsager, hvorfor algeproblemet kan blive reelt.

Redaktionen: Hvis du går ind på Jelittos netsted på den engelske del og vælger Plant Information og derefter Plant- and Growing Descriptions får du en liste med rigtig mange stauder – de står med det botaniske navn. Under den enkelte art står der rigtig mange nyttige oplysninger, også om såning og hvilke forhold arten skal have for at spire.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan sår man stauder med succes?